Connect with us

образование

Излишното време пред екран влияе негативно на учебните резултати

Редакция

Published

on

Изследване, публикувано в списанието JAMA Network Open, показва, че прекомерното време пред екран за деца в ранна възраст е свързано с по-ниски резултати в четенето и математиката. Резултатите от проучването подчертават необходимостта от развитие на здравословни навици от ранна възраст, но също така добавят нови данни към смесеното тяло на доказателства относно ролята на екраните в съвременното детство.

Изследването обхваща над 3 000 деца от провинция Онтарио, Канада, проследявани между 2008 и 2023 г. Учените свързват данни, предоставени от родителите относно времето, прекарано пред екран, с резултатите на децата от стандартизирани тестове, проведени в трети и шести клас, или на възраст около 8 и 11 години. Изследователите анализират как различни дейности, свързани с екраните, влияят на учебните резултати, включително игра на видеоигри, гледане на телевизия и използване на цифрови устройства като компютри, смартфони и таблети.

Резултати и наблюдения

Общите резултати показват, че децата с по-високи нива на време пред екран, както и по-голямо използване на телевизия и цифрови устройства, постигат по-слаби резултати в тестовете по четене и математика. Интересно е, че учените не откриват доказателства за връзка между времето пред екран и намалени писмени умения. Само 20% от родителите съобщават, че децата им играят видеоигри, а играта на видеоигри е свързана с по-ниски резултати по четене и математика в третия клас за момичета в сравнение с момчетата.

Д-р Катрин Биркен, един от авторите на изследването и старши учен по детско здраве в SickKids Research Institute в Торонто, коментира, че findings акцентират върху важността на ранните интервенции за деца и техните семейства, които насърчават здравословни навици при използването на екрани.

Ограничения на изследването

Предишни изследвания относно влиянието на прекомерното време пред екран, видеоигрите и телевизията върху учебната успеваемост на децата дават смесени резултати. Последното проучване също има своите ограничения. Данните, предоставени от родителите, може да бъдат пристрастни, а връзката между времето пред екран и учебната успеваемост на децата е асоциативна, а не причинно-следствена – тоест, изследването само показва, че те са свързани, а не че времето пред екран причинява лоши резултати.

Професор Крис Фъргюсън от Университета Стетсън, който не е участвал в изследването, предупреждава, че данните, които изглеждат значими в научен труд, не винаги намират приложение в реалния живот. „Реалните последици са много по-малко сигурни“, заявява Фъргюсън.

Световната здравна организация (СЗО) препоръчва максимално един час време пред екран на ден за деца на възраст от две до четири години и никакво време пред екран за бебета под една година. Въпреки това, експертите подчертават, че не всичкото време пред екран на децата трябва да бъде демонизирано. Според доклад от 2025 г. на работна група на Европейския съюз, децата, които получават умерени нива на време пред екран, и бебета, които имат интерактивно време пред екран с родителите си, могат да подобрят езиковите си умения.

Нашият редакторски екип е посветен на предоставянето на точно и навременно отразяване на новините. С ангажимент към журналистическата почтеност, ние ви донасяме историите, които са най-важни за нашата общност.

топ новини5 месеца ago

Бриджит Бардо пропусната от почетния трибют на Оскарите

бизнес5 месеца ago

Лидерът на „Възраждане“ критикува правителственото решение за компенсации

технологии5 месеца ago

Market Logic Software в новия отчет за платформи за бизнес интелигентност

спорт5 месеца ago

Иранският женски футболен отбор на летището в Куала Лумпур

образование5 месеца ago

Българската агенция по безопасност на храните извърши над 400 проверки в училища

свят5 месеца ago

Кая Калас: Решението на САЩ за руския нефт е „опасен прецедент“

политика5 месеца ago

Норвегия отхвърля разполагането на ядрени оръжия на своя територия

топ новини5 месеца ago

Румен Радев начело на листите на Прогресивна България за изборите през април 2026 г.

туризъм5 месеца ago

България участва на международното вино изложение ProWein 2026

топ новини5 месеца ago

LG Gallery+: Изкуство от Националната галерия в дома ви

здраве5 месеца ago

Достъп до контрацепция в ЕС: Какви са новите тенденции?

бизнес5 месеца ago

89% от банкнотите и монетите в лева изтеглени от обръщение

технологии5 месеца ago

Нов инструмент с изкуствен интелект открива риск от домашно насилие

спорт5 месеца ago

Франция с културен акцент преди решаващия мач с Англия

свят5 месеца ago

Министър Нейнски призовава за предпазливост относно присъединяването на България към Съвета за мир

политика5 месеца ago

Премиерът на Белгия призовава за споразумение с Русия за Украйна

топ новини5 месеца ago

ЕС обмисля разширяване на мисията Aspides в Ормузкия проток

бизнес5 месеца ago

България в силна позиция за доставки на газ и нефт, заяви Нейинска

спорт5 месеца ago

Франция отбелязва 120 години Le Crunch с ретро екипировка

свят5 месеца ago

НАТО изисква 400% увеличение на въздушната отбрана, заяви Руте

Trending

© Всички права запазени. Този уебсайт предлага новини и образователно съдържание с информационна цел. Въпреки че се стремим към точност, не гарантираме пълнотата или надеждността на предоставената информация. Съдържанието не трябва да се приема като професионален съвет. Препоръчваме на читателите да проверяват фактите и при необходимост да се консултират със специалисти. Не носим отговорност за загуби или неудобства, произтичащи от използването на информацията на този сайт.