Connect with us

здраве

Стресът на родителите води до затлъстяване при деца, показва изследване

Редакция

Published

on

Ново изследване показва, че стресът на родителите играе ключова роля в развитието на затлъстяването при деца. Управлението на родителския стрес значително намалява рисковете от затлъстяване при малки деца. Когато родителите са под стрес, семействата им могат да страдат от нарушени рутини, увеличаване на нездравословните хранителни избори и намаляване на позитивното родителство.

Изследователи от Йейлския университет установили, че прилагането на подходи за управление на стреса у родителите, комбинирано с здравословно хранене, е ефективно за предотвратяване на затлъстяването в ранна детска възраст и за подобряване на положителните родителски практики. „Вече знаехме, че стресът може да е значителен фактор за развитието на затлъстяване при деца. Изненадата беше, че когато родителите се справят по-добре със стреса, тяхното родителство се подобрява, а рискът от затлъстяване при децата им намалява“, коментира Раджита Синха, ръководител на изследователския екип.

Как е проведено изследването

Изследването е проведено чрез 12-седмичен рандомизиран опит с 114 родители от различни етнически и социално-икономически среди. Всички родители са били с наднормено тегло или затлъстели и са имали деца на възраст между две и пет години. Родителите са разделени на две групи. Първата група е получила интервенция за стрес, наречена PMH (Parenting Mindfully for Health), която се е фокусирала върху внимателността и поведението, свързано с регулирането на стреса, комбинирано със съвети за здравословно хранене и физическа активност.

Втората група е получила контролна интервенция, включваща съвети за здравословно хранене и физическа активност. И двете групи са се срещали до два часа седмично. Нивата на стрес на родителите и теглото на децата са били следени през целия период на изследването. Родителите от групата PMH са докладвали за по-ниски нива на стрес и подобрения в позитивното родителство. Децата им са консумирали по-малко нездравословна храна и не са отчели увеличаване на теглото след края на изследването.

Нарастващ глобален проблем

Резултатите от другата група показват различна картина. Родителите там не са показали подобрения, а децата им са имали значителни увеличения в теглото; те са били шест пъти по-склонни да попаднат в категорията за наднормено тегло или затлъстяване. Затлъстяването в детството продължава да нараства по целия свят. Според Световната здравна организация, броят на децата с наднормено тегло ще достигне 228 милиона до 2040 г., като за първи път надвиши броя на децата с поднормено тегло.

Излишното тегло в детството не само увеличава риска от хронични заболявания в зряла възраст, но също така носи опасности в ранните години, когато здравословното развитие е критично важно. „Когато хората започнат да увеличават теглото си, рискът от заболявания, свързани със затлъстяване, дори при деца, се увеличава“, добави Синха. Членовете на Световната здравна организация са поставили глобални цели за подобряване на храненето на майките, новородените и малките деца от 2025 до 2030 г., с цел намаляване на затлъстяването с пет процента през следващите пет години.

Нашият редакторски екип е посветен на предоставянето на точно и навременно отразяване на новините. С ангажимент към журналистическата почтеност, ние ви донасяме историите, които са най-важни за нашата общност.

топ новини5 месеца ago

Бриджит Бардо пропусната от почетния трибют на Оскарите

бизнес5 месеца ago

Лидерът на „Възраждане“ критикува правителственото решение за компенсации

технологии5 месеца ago

Market Logic Software в новия отчет за платформи за бизнес интелигентност

спорт5 месеца ago

Иранският женски футболен отбор на летището в Куала Лумпур

образование5 месеца ago

Българската агенция по безопасност на храните извърши над 400 проверки в училища

свят5 месеца ago

Кая Калас: Решението на САЩ за руския нефт е „опасен прецедент“

политика5 месеца ago

Норвегия отхвърля разполагането на ядрени оръжия на своя територия

топ новини5 месеца ago

Румен Радев начело на листите на Прогресивна България за изборите през април 2026 г.

туризъм5 месеца ago

България участва на международното вино изложение ProWein 2026

топ новини5 месеца ago

LG Gallery+: Изкуство от Националната галерия в дома ви

здраве5 месеца ago

Достъп до контрацепция в ЕС: Какви са новите тенденции?

бизнес5 месеца ago

89% от банкнотите и монетите в лева изтеглени от обръщение

технологии5 месеца ago

Нов инструмент с изкуствен интелект открива риск от домашно насилие

спорт5 месеца ago

Франция с културен акцент преди решаващия мач с Англия

свят5 месеца ago

Министър Нейнски призовава за предпазливост относно присъединяването на България към Съвета за мир

политика5 месеца ago

Премиерът на Белгия призовава за споразумение с Русия за Украйна

топ новини5 месеца ago

ЕС обмисля разширяване на мисията Aspides в Ормузкия проток

бизнес5 месеца ago

България в силна позиция за доставки на газ и нефт, заяви Нейинска

спорт5 месеца ago

Франция отбелязва 120 години Le Crunch с ретро екипировка

свят5 месеца ago

НАТО изисква 400% увеличение на въздушната отбрана, заяви Руте

Trending

© Всички права запазени. Този уебсайт предлага новини и образователно съдържание с информационна цел. Въпреки че се стремим към точност, не гарантираме пълнотата или надеждността на предоставената информация. Съдържанието не трябва да се приема като професионален съвет. Препоръчваме на читателите да проверяват фактите и при необходимост да се консултират със специалисти. Не носим отговорност за загуби или неудобства, произтичащи от използването на информацията на този сайт.